×
چه کسی مرا آفرید؟ و چرا؟همه چیز به وجود خالق دلالت می کند

‫چه کسی مرا آفرید؟ و چرا؟همه چیز به وجود خالق دلالت می کند

چه کسی آسمانها و زمین و موجودات بزرگی که آنها را احاطه نموده آفریده است؟

چه کسی این نظام دقیق و شگفت انگیز را در آسمان و زمین ایجاد کرده است؟

چه کسی انسان را آفرید و شنوایی و بینایی و عقل را به او بخشید، و او را در کسب دانش و درک حقایق توانا ساخت؟

چگونه این ساخت دقیق را در سیستم های بدن خود و بدن موجودات زنده تفسیر می کنید؟ وچه کسی آن را ایجاد کرده است؟

چگونه این جهان بزرگ با قوانین سازمان یافته اش از سالها بدینسو بشکل دقیق و منظم پایدار مانده است؟

چه کسی نظام های حاکم بر این جهان (زندگی و مرگ، نسل گیری زندگان، شب و روز، تغییر فصل ها و غیره) را وضع نموده است؟

آیا جهان خود را آفریده است؟ یا از هیچ به وجود آمده است؟ و یا به شکل تصادفی پدید آمده است؟

چرا انسان به وجود چیزهایی که نمی تواند ببیند ایمان دارد؟ مانند: (ادراک، عقل، روح، احساسات و محبت) آیا به این دلیل نیست که او اثر آنها را می بیند؟ پس چگونه انسان وجود خالق این جهان بزرگ را انکار می کند در حالیکه آثار مخلوقات و آثار خلقت و رحمت او را مشاهده می کند؟!

هیچ کس قبول نمی کند که به او گفته شود که این خانه بدون اینکه کسی آن را بسازد ایجاد شده است! یا برایش گفته شود که هیچ (عدم) این خانه را آفریده است! پس چگونه برخی مردم راست می پندارند کسانی را که می گویند این جهان بزرگ بدون خالق بوجود آمده است؟ چگونه یک فرد عاقل می تواند بپذیرد که به او گفته شود این نظم دقیق جهان به طور تصادفی به وجود آمده است؟

الله متعال فرموده است:(أَمۡ خُلِقُواْ مِنۡ غَيۡرِ شَيۡءٍ أَمۡ هُمُ ٱلۡخَٰلِقُونَ، أَمۡ خَلَقُواْ ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلۡأَرۡضَۚ بَل لَّا يُوقِنُونَ). (أَمۡ خُلِقُواْ مِنۡ غَيۡرِ شَيۡءٍ أَمۡ هُمُ ٱلۡخَٰلِقُونَ، أَمۡ خَلَقُواْ ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلۡأَرۡضَۚ بَل لَّا يُوقِنُونَ).آیا آنان از هیچ آفریده شدهاند یا خود آفرینندۀ خویشند؟ آیا آنان آسمانها و زمین را آفریدهاند؟ [نه،] بلکه آنان یقین ندارند [که الله آفرینندۀ مطلق است].[52 : 32].

‫الله سبحانه وتعالى

پروردگار و آفریدگار یگانه ای است، که نامها و صفات زیاد و بزرگی دارد که به کمال وی دلالت می کند، از جمله نامهای او: خالق، رحیم، رزاق، کریم و «الله» مشهورترین نام او تعالی است، به این معنی که: یگانه سزاوار پرستش است و هیچ شریکی ندارد.

الله متعال در قرآن کریم فرموده است (1):﴿قُلۡ هُوَ ٱللَّهُ أَحَدٌ ﴿قُلۡ هُوَ ٱللَّهُ أَحَدٌ[ای پیامبر] بگو: «او الله یکتا و یگانه است.* ٱللَّهُ ٱلصَّمَدُ * ٱللَّهُ ٱلصَّمَدُالله بینیاز است [و همه نیازمند او هستند].*لَمۡ یَلِدۡ وَلَمۡ یُولَدۡ *لَمۡ یَلِدۡ وَلَمۡ یُولَدۡنه [فرزندی] زاده و نه [از کسی] زاده شده است.*وَلَمۡ یَكُن لَّهُۥ كُفُوًا أَحَدُۢ﴾ *وَلَمۡ یَكُن لَّهُۥ كُفُوًا أَحَدُۢ﴾و هیچ کس همانند و همتای او نبوده و نیست».[112: 1-4].

و الله متعال فرموده اند:﴿اللَّهُ لا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ لا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلا نَوْمٌ لَهُ مَا فِي السَّمَوَاتِ وَمَا فِي الأَرْضِ مَنْ ذَا الَّذِي يَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلَّا بِإِذْنِهِ يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَلا يُحِيطُونَ بِشَيْءٍ مِنْ عِلْمِهِ إِلَّا بِمَا شَاءَ وَسِعَ كُرْسِيُّهُ السَّمَوَاتِ وَالأَرْضَ وَلا يَئُودُهُ حِفْظُهُمَا وَهُوَ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ﴾ ﴿اللَّهُ لا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ لا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلا نَوْمٌ لَهُ مَا فِي السَّمَوَاتِ وَمَا فِي الأَرْضِ مَنْ ذَا الَّذِي يَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلَّا بِإِذْنِهِ يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَلا يُحِيطُونَ بِشَيْءٍ مِنْ عِلْمِهِ إِلَّا بِمَا شَاءَ وَسِعَ كُرْسِيُّهُ السَّمَوَاتِ وَالأَرْضَ وَلا يَئُودُهُ حِفْظُهُمَا وَهُوَ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ﴾الله [معبودِ راستین است؛] هیچ معبودی [بهحق] جز او نیست؛ زندۀ پاینده [و قائم به ذات] است؛ نه خوابی سبک او را فرا میگیرد و نه خوابی سنگین؛ [و لحظهای از تدبیر جهان هستی، غافل نمیماند]؛ آنچه در آسمانها و زمین است، از آنِ اوست. کیست که نزد او جز به فرمانش شفاعت کند؟ گذشته و آیندۀ آنان [= بندگان] را میداند و [آنان] به چیزی از علم او احاطه [و آگاهی] نمییابند، مگر آنچه خود [الله] بخواهد. کرسیِ او آسمانها و زمین را در بر گرفته است و نگهداشتنِ آنها بر او [سنگین و] دشوار نیست و او بلندمرتبه [و] بزرگ است.[2 : 255].

‫صفات پروردگار سبحانه و تعالی

پروردگار ذاتیست که زمین را آفرید و آن را برای مخلوقات خود مسخر نمود، و او آسمانها و مخلوقات بزرگی که در آن است آفرید، و برای خورشید و ماه و شب و روز این همه انضباط دقیق را بخشید که نشان دهندۀ عظمت اوست.

پروردگار ذاتیست که برای ما هوا را مسخر نمود که بدون آن نمی توان زندگی کرد، و اوست که برای ما باران میباراند و دریاها و رودخانهها را در اختیار ما قرار داده است، و در حالی که ما در شکم مادران مان بشکل جنین بودیم بدون این که ما توان داشته باشیم برای ما غذا می داد ، و اوست که خون را در رگهای ما جاری می نماید، و قلبهای ما را از روزی که به دنیا آمده ایم تا زمانی که بمیریم پیوسته به تپش درآورده است.

الله متعال فرموده است:﴿وَاللَّهُ أَخْرَجَكُمْ مِنْ بُطُونِ أُمَّهَاتِكُمْ لَا تَعْلَمُونَ شَيْئًا وَجَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَالْأَبْصَارَ وَالْأَفْئِدَةَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ﴾ ﴿وَاللَّهُ أَخْرَجَكُمْ مِنْ بُطُونِ أُمَّهَاتِكُمْ لَا تَعْلَمُونَ شَيْئًا وَجَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَالْأَبْصَارَ وَالْأَفْئِدَةَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ﴾[ای مردم،] الله شما را از شکمِ مادران تان خارج نمود در حالی که هیچ چیز نمیدانستید؛ و گوش و چشم و دل [= عقل] برایتان پدید آورد [تا قدرتهای الهی را درک کنید]؛ باشد که سپاس گزارید.(16: 78)

‫پروردگاری که مورد پرستش قرار می گیرد باید دارای صفات کمال باشد

آفریدگار ما برای ما عقل های بخشید که به عظمت او پی ببرند، و در ما فطرتی نهاد که نشان دهندۀ کمال اوست و نمی توان او را با نقص متصف نمود.

عبادت باید تنها برای الله متعال باشد، زیرا او کامل و سزاوار عبادت است، و هر چیزی که غیر او پرستش شود باطل و ناقص و در معرض مرگ و فنا است.

معبود نمی توان انسان، بت، درخت و حیوان باشد!

سزاوار انسان عاقل نیست جز این که کامل را بپرستد، پس چگونه مخلوقی را می پرستد که از او پستتر است!

پروردگار نمی توان جنینی در شکم زن باشد و مانند کودکان به دنیا بیاید!

پروردگار ذاتیست که مخلوق را آفریده است، و مخلوق در چنگ او و تحت فرمان اوست؛ و بشر نمی توان به او آسیب برسانند و هیچ کس نمی تواند او را صلب، شکنجه و تحقیر کند!

پروردگار نباید بمیرد!

پروردگار ذاتیست که نه فراموش می کند، نه می خوابد و نه غذا می خورد، او ذات بزرگیست که نمی توان زن و فرزندی داشته باشد؛ پس آفریدگار دارای صفات عظمت است و هرگز نمی توان او را به نیاز و یا به کمبود متصف نمود، و تمام نصوصی که حاوی چیزی های باشد که منافی عظمت آفریدگار باشد و به پیامبران نسبت داده می شود، نصوص تحریف شدۀ است و جزء وحی صحیح نیست که موسی و عیسی و دیگر پیامبران عليهم الصلاة والسلام آن را آورده اند.

الله متعال فرموده اند:يَا أَيُّهَا النَّاسُ ضُرِبَ مَثَلٌ فَاسْتَمِعُوا لَهُ إِنَّ الَّذِينَ تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ لَنْ يَخْلُقُوا ذُبَابًا وَلَوِ اجْتَمَعُوا لَهُ وَإِنْ يَسْلُبْهُمُ الذُّبَابُ شَيْئًا لَا يَسْتَنْقِذُوهُ مِنْهُ ضَعُفَ الطَّالِبُ وَالْمَطْلُوبُ (73) يَا أَيُّهَا النَّاسُ ضُرِبَ مَثَلٌ فَاسْتَمِعُوا لَهُ إِنَّ الَّذِينَ تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ لَنْ يَخْلُقُوا ذُبَابًا وَلَوِ اجْتَمَعُوا لَهُ وَإِنْ يَسْلُبْهُمُ الذُّبَابُ شَيْئًا لَا يَسْتَنْقِذُوهُ مِنْهُ ضَعُفَ الطَّالِبُ وَالْمَطْلُوبُ (73)ای مردم، [دربارۀ ناتوانیِ معبودان باطل] مَثَلی زده شده است؛ پس به آن گوش دهید: کسانی را که به جای الله [به عبادت و یاری] میخوانید، هرگز نمیتوانند [حتی] مگسی را بیافرینند، حتی اگر [همگی] برای این [کار] جمع شوند؛ و اگر آن مگس چیزی از آنان برُباید، نمیتوانند آن را بازپس گیرند. [آری،] طالب و مطلوب [= معبود باطل و مگس یا عابد و معبود باطل] هر دو ناتوانند.مَا قَدَرُوا اللَّهَ حَقَّ قَدْرِهِ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِيٌّ عَزِيزٌ (74) مَا قَدَرُوا اللَّهَ حَقَّ قَدْرِهِ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِيٌّ عَزِيزٌ (74)[آنان] الله را چنان که سزاوارِ [بزرگداشتِ] اوست نشناختهاند. بیتردید، الله نیرومندِ شکستناپذیر است.[22: 73, 74].

‫آیا ممکن است خالق ما را بدون وحی رها کند؟

آیا ممکن است الله متعال همه این موجودات را بی مرام و بیهوده آفریده باشد، در حالی که او حکیم و داناست؟

آیا ممکن است آن که ما را با این نظم و دقت آفرید و هر آنچه در آسمان ها و زمین است برای ما مسخر نموده، ما را بی هدف بیافریند، و یا ما را برای مهم ترین پرسش های که ما را به خود مشغول کرده بی پاسخ رها کند، مانند: ما چرا اینجاییم؟ بعد از مرگ چه چیز است؟ هدف پیدایش ما چیست؟

بلکه الله متعال رسولانی را فرستاد تا هدف وجودمان را بدانیم، كه از ما چه می خواهد!

الله متعال پیامبران را فرستاد تا به ما بگویند که تنها او شایستۀ پرستش است، و به ما بیاموزند که چگونه او را بپرستیم، و ما را از اوامر و نواهی او آگاه سازند، و ارزش های ارزنده را به ما بیاموزند که اگر به آنها پایبند باشیم زندگی خوب و پر از خیر و برکت خواهیم داشت.

الله متعال رسولان زیادی مانند (نوح، ابراهیم، موسی و عیسی) را فرستاده است و الله عزوجل به این رسولان نشانه ها و معجزاتی داد که نشان دهنده راستگویی آنان بوده و این که آنان از سوی آفریدگار فرستاده شده اند.

آخرین پیامبران محمد -صلی الله علیه و سلم- است و الله متعال قرآن کریم را بر او نازل نموده است.

و رسولان به وضاحت کامل به ما گفته اند که این زندگی یک آزمایش است و زندگی واقعی پس از مرگ خواهد بود،

و اینکه برای مؤمنانی که تنها الله متعال را بدون شریک می پرستیدند و به همه رسولان ایمان آوردند، بهشتی است، و برای کافرانی که معبودان دیگری را همراه با الله متعال می پرستیدند، یا به یکی از رسولان الله کفر ورزیده اند آتشی آماده کرده است.

الله متعال فرموده اند:

يَابَنِي آدَمَ إِمَّا يَأْتِيَنَّكُمْ رُسُلٌ مِنْكُمْ يَقُصُّونَ عَلَيْكُمْ آيَاتِي فَمَنِ اتَّقَى وَأَصْلَحَ فَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ (35) يَابَنِي آدَمَ إِمَّا يَأْتِيَنَّكُمْ رُسُلٌ مِنْكُمْ يَقُصُّونَ عَلَيْكُمْ آيَاتِي فَمَنِ اتَّقَى وَأَصْلَحَ فَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ (35)ای فرزندان آدم، اگر پیامبرانی از خود شما [نزدتان] بیایند که آیات مرا برایتان بخوانند، [از آنان پیروی کنید]؛ پس کسانی که پرهیزگاری نمایند و [رفتارهای گذشته را] اصلاح کنند، نه ترسی خواهند داشت و نه اندوهگین میشوند.وَالَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِنَا وَاسْتَكْبَرُوا عَنْهَا أُولَئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ (36) وَالَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِنَا وَاسْتَكْبَرُوا عَنْهَا أُولَئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ (36)و کسانی که آیات ما را دروغ میپندارند و در برابر آنها [گردنکشی و] تکبر میورزند، اهل دوزخند و جاودان در آن خواهند ماند.[7 : 35,36].

و الله سبحانه و تعالی فرموده اند:﴿ أَفَحَسِبْتُمْ أَنَّمَا خَلَقْنَاكُمْ عَبَثًا وَأَنَّكُمْ إِلَيْنَا لَا تُرْجَعُونَ ﴾ ﴿ أَفَحَسِبْتُمْ أَنَّمَا خَلَقْنَاكُمْ عَبَثًا وَأَنَّكُمْ إِلَيْنَا لَا تُرْجَعُونَ ﴾آیا پنداشتهاید که شما را بیهوده آفریدهایم و به سوی ما بازگردانده نمیشوید؟[23: 115].

‫قرآن کریم

قرآن کریم کلام الله -متعال- است که بر آخرین رسولان محمد -صلی الله علیه وسلم- نازل شده است، و این بزرگترین معجزۀ است که بر صدق نبوت محمد -صلی الله علیه وسلم- دلالت می کند، پس احكام آن حق و اخبار آن راست است، و الله متعال منكران را به آوردن حتی یک سوره مانند اين قرآن به چالش كشيد، اما آنها به دليل زيبايى سبک و مهارت كلام آن نتوانستند مانند آن بیاورند، و آن حاوی شواهد عقلی و حقایق علمی فراوانی است که نشان میدهد این کتاب نمیتواند ساختۀ بشر باشد، بلکه کلام پروردگار بشریت می باشد.

‫چرا پیامبران متعدد؟

الله متعال از ابتدای زمان پیامبرانی فرستاد تا مردم را به سوی پروردگارشان فرابخوانند، و اوامر و نواهی او را به آنان برسانند، و دعوت همه آنان این بود که: تنها الله متعال را بپرستید، و هر گاه امتی آنچه را که رسول شان آورده است تحریف می نمودند، از قبیل امر به یگانگی الله متعال، پیامبر دیگری را برای اصلاح آن تعیین می نمود تا راه درست را برای آنها مشخص نموده، و مردم را به فطرت سلیم و توحید و اطاعت از الله متعال باز گرداند، تا اینکه الله متعال فرستادن پیامبران را با فرستادن محمد صلی الله علیه وسلم پایان بخشید، کسی که شریعت همگانی ازلی را برای همه انسانها تا قیامت آورد، و قوانین پیشین را تکمیل و منسوخ کرد، و الله متعال بقا و دوام این شریعت و رسالت را تا روز قیامت ضمانت نموده است.

بنابراین، ما مسلمانان - همانطور که الله متعال دستور داده است - به همه پیامبران و کتاب های گذشته ایمان داریم.

الله متعال فرموده اند:﴿ءَامَنَ ٱلرَّسُولُ بِمَاۤ أُنزِلَ إِلَیۡهِ مِن رَّبِّهِۦ وَٱلۡمُؤۡمِنُونَۚ كُلٌّ ءَامَنَ بِٱللَّهِ وَمَلَـٰۤىِٕكَتِهِۦ وَكُتُبِهِۦ وَرُسُلِهِۦ لَا نُفَرِّقُ بَیۡنَ أَحَدࣲ مِّن رُّسُلِهِۦۚ وَقَالُوا۟ سَمِعۡنَا وَأَطَعۡنَاۖ غُفۡرَانَكَ رَبَّنَا وَإِلَیۡكَ ٱلۡمَصِیرُ﴾ ﴿ءَامَنَ ٱلرَّسُولُ بِمَاۤ أُنزِلَ إِلَیۡهِ مِن رَّبِّهِۦ وَٱلۡمُؤۡمِنُونَۚ كُلٌّ ءَامَنَ بِٱللَّهِ وَمَلَـٰۤىِٕكَتِهِۦ وَكُتُبِهِۦ وَرُسُلِهِۦ لَا نُفَرِّقُ بَیۡنَ أَحَدࣲ مِّن رُّسُلِهِۦۚ وَقَالُوا۟ سَمِعۡنَا وَأَطَعۡنَاۖ غُفۡرَانَكَ رَبَّنَا وَإِلَیۡكَ ٱلۡمَصِیرُ﴾رسول [الله] به آنچه از [سوی] پروردگارش بر او نازل شده ایمان آورده است و مؤمنان [نیز] همگی به الله و فرشتگان و کتابها و پیامبرانش ایمان آوردهاند؛ [و رسول و مؤمنان گفتند]: «میان هیچیک از پیامبرانش فرق نمیگذاریم [و به همه شان ایمان داریم]. و گفتند: «شنیدیم و اطاعت کردیم. پروردگارا، آمرزش تو را [خواهانیم] و بازگشت [تمام امور] به سوی توست».[2: 285]. [2: 285].

‫تا كه شخص به همه پیامبران ایمان نیاورد، مؤمن شمرده نمی شود

کسی که پیامبران را فرستاده، الله متعال است، و هر کس به پیام یکی از آنان کفر ورزد در واقع به همۀ آنها کفر ورزیده است، گناهی بزرگتر از این نیست که انسان وحی الله متعال را رد کند، پس برای ورود به بهشت باید به همۀ پیامبران ایمان داشت.

در این زمان بر همگان واجب است که به همه پیامبران الله ایمان آورند، و این امر جز با ایمان و پیروی از آخرین و خاتم پیامبران محمد صلی الله علیه وسلم ممکن نیست.

الله متعال در قرآن کریم فرموده است، هر که به یکی از پیامبران الله ایمان نیاورد، او به الله کفر ورزیده و وحی او را دروغ می پندارد:

آیه ذیل را تلاوت کن:"إنَّ الَّذِينَ يَكْفُرُونَ بِاللَّهِ ورُسُلِهِ ويُرِيدُونَ أنْ يُفَرِّقُوا بَيْنَ اللَّهِ ورُسُلِهِ ويَقُولُونَ نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ ونَكْفُرُ بِبَعْضٍ ويُرِيدُونَ أنْ يَتَّخِذُوا بَيْنَ ذَلِكَ سَبِيلًا "إنَّ الَّذِينَ يَكْفُرُونَ بِاللَّهِ ورُسُلِهِ ويُرِيدُونَ أنْ يُفَرِّقُوا بَيْنَ اللَّهِ ورُسُلِهِ ويَقُولُونَ نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ ونَكْفُرُ بِبَعْضٍ ويُرِيدُونَ أنْ يَتَّخِذُوا بَيْنَ ذَلِكَ سَبِيلًاكسانى كه به الله و پیامبرانش كفر مىورزند و مىخواهند میان الله و پیامبرانش جدایى اندازند و مىگویند: «ما به بعضى ایمان داریم و بعضى را انكار مىكنیم» و مىخواهند در این [میان، بین کفر و ایمان برای خود] راهى برگزینند.أُولَئِكَ هُمُ الكافِرُونَ حَقًّا وأعْتَدْنا لِلْكَفَرَيْنِ عَذابًا مُهِينًا﴾". أُولَئِكَ هُمُ الكافِرُونَ حَقًّا وأعْتَدْنا لِلْكَفَرَيْنِ عَذابًا مُهِينًا﴾".آنان به راستی كافرند و ما براى كافران عذابى خفتبار مهیا كردهایم.[4: 150,151].

‫اسلام چیست؟

اسلام عبارت از تسلیم شدن به یگانگی الله متعال، و گردن نهادن به اطاعت از او، و پیروی از شریعت او با رضایت و قبول است.

الله متعال پیامبران را برای یک پیام فرستاد و آن: دعوت بسوی الله یگانه که شریک ندارد.

اسلام دین همه انبیاء است، دعوت شان یکی و شریعت شان مختلف است، امروز مسلمانان تنها کسانی هستند که به دین صحیحی که همه پیامبران آورده اند پابند هستند، و پیام اسلام در این زمان حق است؛ پس پروردگاری که ابراهیم و موسی و عیسی عليهم السلام را فرستاد همان ذاتیست که خاتم رسولان محمد صلى الله عليه وسلم را فرستاد، و شریعت اسلام آمد تا همه شریعت های قبلی را منسوخ نماید.

تمام ادیان که امروزه مردم به آن عبادت می کنند - به استثنای اسلام - ادیان ساختۀ بشر هست، و یا ادیان هست که الهی بوده و سپس توسط بشر دستکاری شده و مخلوطی از آوارهای خرافات و افسانه های موروثی و اجتهادهای بشری شده است. ولی عقیدۀ مسلمانان عقیدۀ روشن است که تغییر نمی کند، به قرآن کریم بنگر که در همه کشورهای مسلمانان همان یک کتاب است.

الله متعال در قرآن کریم فرموده است:

قُلْ آمَنَّا بِاللَّهِ وَمَا أُنْزِلَ عَلَيْنَا وَمَا أُنْزِلَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَإِسْمَاعِيلَ وَإِسْحَاقَ وَيَعْقُوبَ وَالْأَسْبَاطِ وَمَا أُوتِيَ مُوسَى وَعِيسَى وَالنَّبِيُّونَ مِنْ رَبِّهِمْ لَا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِنْهُمْ وَنَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ (84) قُلْ آمَنَّا بِاللَّهِ وَمَا أُنْزِلَ عَلَيْنَا وَمَا أُنْزِلَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَإِسْمَاعِيلَ وَإِسْحَاقَ وَيَعْقُوبَ وَالْأَسْبَاطِ وَمَا أُوتِيَ مُوسَى وَعِيسَى وَالنَّبِيُّونَ مِنْ رَبِّهِمْ لَا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِنْهُمْ وَنَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ (84)[ای پیامبر،] بگو: «به الله و آنچه بر ما نازل شده است ایمان آوردیم و [همچنین به] آنچه بر ابراهیم و اسماعیل و اسحاق و یعقوب و [پیامبرانی که از] نوادگان [یعقوب بودند] نازل گردیده است و آنچه به موسی و عیسی و [دیگر] پیامبران از جانب پروردگارشان داده شده است؛ میان هیچیک از آنان فرقی نمیگذاریم و تسلیمِ او هستیم».وَمَنْ يَبْتَغِ غَيْرَ الْإِسْلَامِ دِينًا فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْهُ وَهُوَ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِينَ 85). وَمَنْ يَبْتَغِ غَيْرَ الْإِسْلَامِ دِينًا فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْهُ وَهُوَ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِينَ 85).هر کس دینی غیر از اسلام برگزیند، هرگز از او پذیرفته نخواهد شد و در آخرت از زیانکاران است.[3: 84,85].

‫اعتقاد مسلمانان در مورد عیسی علیه السلام چیست؟

آیا می دانید که مسلمانان باید به پیامبر الله عیسی علیه السلام ایمان داشته باشند و او را دوست بدارند، به او احترام بگذارند و به رسالتش که همانا دعوت بسوی پرستش الله یگانه است ایمان داشته باشند! و مسلمانان بر این باورند که عیسی علیه السلام و محمد (صلی الله علیه وسلم) پیامبران بودند، و برای هدایت مردم بسوی راه الله و راه بهشت فرستاده شده اند.

ما معتقدیم که عیسی علیه السلام یکی از بزرگترین فرستادگان الله متعال بود، و معتقدیم که او به طور معجزه آسایی به دنیا آمده است، و الله متعال در قرآن ما را خبر داده است که عیسی عليه السلام را بدون داشتن پدر آفرید، همانگونه که آدم عليه السلام را بدون داشتن پدر و مادر آفرید، پس الله متعال بر هر چیز تواناست.

ما معتقدیم که عیسی عليه السلام نه الله است و نه پسر الله، و او به صلیب زده نشده است بلکه او زنده است، الله متعال او را نزد خود بالا برده تا در آخرالزمان برای حکم عادلانه پایین آید و او با مسلمانان خواهد بود؛ زیرا مسلمانان به توحیدی که عیسی عليه السلام و همه پیامبران آورده اند معتقدند.

الله متعال ما را در قرآن کریم خبر داده است که پیام عیسی علیه السلام توسط مسیحیان تحریف شده است، و آنجا منحرفان وگمراهانی هستند که انجیل را تحریف کرده و تغییر داده اند و نصوصی را که عیسی علیه السلام نگفته است اضافه نموده اند، و مصداق این امر نسخه های متعدد انجیل و وجود تناقضات فراوان در آنهاست.

الله متعال به ما خبر داده است که عیسی علیه السلام پروردگار خویش را پرستش می نمود و از کسی نخواست که او را بپرستد، بلکه به قوم خود دستور داد که خالقش را بپرستند، اما شیطان مسیحیان را وادار کرد که عیسی علیه السلام را بپرستند، و الله متعال در قرآن به ما فرموده است که اوکسی را که به جای الله را پرستیده باشد نمی آمرزد ، و عیسی علیه السلام در روز قیامت از پرستش کنندگان خود بیزاری می ورزد و به آنها می گوید: من به شما دستور دادم که خالق را بپرستید و از شما نخواستم که مرا بپرستید. از جمله دلایل این فرموده الله متعال است:

﴿یَـٰۤأَهۡلَ ٱلۡكِتَـٰبِ لَا تَغۡلُوا۟ فِی دِینِكُمۡ وَلَا تَقُولُوا۟ عَلَى ٱللَّهِ إِلَّا ٱلۡحَقَّۚ إِنَّمَا ٱلۡمَسِیحُ عِیسَى ٱبۡنُ مَرۡیَمَ رَسُولُ ٱللَّهِ وَكَلِمَتُهُۥۤ أَلۡقَىٰهَاۤ إِلَىٰ مَرۡیَمَ وَرُوحࣱ مِّنۡهُۖ فَـَٔامِنُوا۟ بِٱللَّهِ وَرُسُلِهِۦۖ وَلَا تَقُولُوا۟ ثَلَـٰثَةٌۚ ٱنتَهُوا۟ خَیۡرࣰا لَّكُمۡۚ إِنَّمَا ٱللَّهُ إِلَـٰهࣱ وَ ٰ⁠حِدࣱۖ سُبۡحَـٰنَهُۥۤ أَن یَكُونَ لَهُۥ وَلَدࣱۘ لَّهُۥ مَا فِی ٱلسَّمَـٰوَ ٰ⁠تِ وَمَا فِی ٱلۡأَرۡضِۗ وَكَفَىٰ بِٱللَّهِ وَكِیلࣰا﴾ ﴿یَـٰۤأَهۡلَ ٱلۡكِتَـٰبِ لَا تَغۡلُوا۟ فِی دِینِكُمۡ وَلَا تَقُولُوا۟ عَلَى ٱللَّهِ إِلَّا ٱلۡحَقَّۚ إِنَّمَا ٱلۡمَسِیحُ عِیسَى ٱبۡنُ مَرۡیَمَ رَسُولُ ٱللَّهِ وَكَلِمَتُهُۥۤ أَلۡقَىٰهَاۤ إِلَىٰ مَرۡیَمَ وَرُوحࣱ مِّنۡهُۖ فَـَٔامِنُوا۟ بِٱللَّهِ وَرُسُلِهِۦۖ وَلَا تَقُولُوا۟ ثَلَـٰثَةٌۚ ٱنتَهُوا۟ خَیۡرࣰا لَّكُمۡۚ إِنَّمَا ٱللَّهُ إِلَـٰهࣱ وَ ٰ⁠حِدࣱۖ سُبۡحَـٰنَهُۥۤ أَن یَكُونَ لَهُۥ وَلَدࣱۘ لَّهُۥ مَا فِی ٱلسَّمَـٰوَ ٰ⁠تِ وَمَا فِی ٱلۡأَرۡضِۗ وَكَفَىٰ بِٱللَّهِ وَكِیلࣰا﴾ای اهل کتاب، در دین خود غلو نکنید و دربارۀ الله جز [سخنِ] حق نگویید. بیتردید، مسیح ـ عیسی پسر مریم ـ فرستادۀ الله و کلمۀ اوست که [امر کرد: «باش» که بیدرنگ موجود شد و به این صورت، به امرِ الله، جبرئیل] وی را به مریم القا کرد و [عیسی] روحی از جانب اوست؛ پس به الله و پیامبرانش ایمان بیاورید و نگویید: «[معبود] سهگانه است». [از این سخن] بازایستید که برای شما بهتر است. الله تنها معبود یگانه است [و] از اینکه فرزندی داشته باشد، پاک [و منزه] است. آنچه در آسمانها و زمین است از آنِ اوست و همین كافيست که الله کارگزار [و مراقبِ مخلوقات] باشد.[4 : 171].

الله متعال فرموده اند:(وَإِذْ قَالَ اللَّهُ يَا عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ أَأَنتَ قُلْتَ لِلنَّاسِ اتَّخِذُونِي وَأُمِّيَ إِلَٰهَيْنِ مِن دُونِ اللَّهِ ۖ قَالَ سُبْحَانَكَ مَا يَكُونُ لِي أَنْ أَقُولَ مَا لَيْسَ لِي بِحَقٍّ ۚ إِن كُنتُ قُلْتُهُ فَقَدْ عَلِمْتَهُ ۚ تَعْلَمُ مَا فِي نَفْسِي وَلَا أَعْلَمُ مَا فِي نَفْسِكَ ۚ إِنَّكَ أَنتَ عَلَّامُ الْغُيُوبِ (وَإِذْ قَالَ اللَّهُ يَا عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ أَأَنتَ قُلْتَ لِلنَّاسِ اتَّخِذُونِي وَأُمِّيَ إِلَٰهَيْنِ مِن دُونِ اللَّهِ ۖ قَالَ سُبْحَانَكَ مَا يَكُونُ لِي أَنْ أَقُولَ مَا لَيْسَ لِي بِحَقٍّ ۚ إِن كُنتُ قُلْتُهُ فَقَدْ عَلِمْتَهُ ۚ تَعْلَمُ مَا فِي نَفْسِي وَلَا أَعْلَمُ مَا فِي نَفْسِكَ ۚ إِنَّكَ أَنتَ عَلَّامُ الْغُيُوبِو [یاد کن از] هنگامی که [روز قیامت] الله میفرماید: «ای عیسی ـ پسر مریم، آیا تو به مردم گفتی که: «من و مادرم را [همچون] دو معبود به جای الله برگزینید؟» [عیسی] میگوید: «[بار الها،] تو منزّهی. شایسته نیست كه من [دربارۀ خویشتن] چیزى كه حقم نیست بگویم. اگر چنین [سخنی] گفته باشم، بیگمان، تو میدانی. تو آنچه را که در نفْس من است مىدانى و[لی] من آنچه را که در ذات [پاکِ] توست نمىدانم. بیتردید، تو خود داناى رازهاى نهانى.(5 :116)

هر که می خواهد در آخرت رستگار شود باید اسلام آورد و از محمد صلی الله علیه وسلم پیروی کند.

یکی از حقایقی که انبیاء و پیامبران علیهم السلام بر آن اتفاق نظر داشته اند این است که تنها مسلمانانی که به الله متعال ایمان دارند و احدی را شریک عبادت او قرار نمی دهند و به همه انبیاء و پیامبران ایمان دارند در آخرت رستگار می شوند. کسانی که در زمان موسی علیه السلام بودند و به او ایمان داشتند و از تعالیم او پیروی می کردند مسلمانان و مؤمنان خوبی بودند، اما پس از آنکه الله متعال عیسی علیه السلام را فرستاد، پیروان موسی علیه السلام باید به عیسی علیه السلام ایمان بیاورند و از او پیروی کنند. و هر کس به عیسی علیه السلام ایمان نیاورد و بگوید در دین موسی علیه السلام خواهم ماند، این شخص مومن نیست، چون او از ایمان آوردن به پیامبری که از طرف الله متعال مبعوث شده امتناع ورزید، پس از آن که الله متعال آخرین پیامبران را به نام محمد صلی الله علیه وسلم فرستاد، همه باید به او ایمان بیاورند، همان پروردگاری که موسی و عیسی علیهما السلام را فرستاد همان پروردگار آخرین فرستاده محمد صلی الله علیه وسلم را فرستاد، پس هر کس به رسالت محمد صلی الله علیه وسلم کفر ورزد و بگوید که من از موسی و یا عیسی علیهما السلام پیروی می کنم، این شخص مؤمن شمرده نمی شود.

این که شخصی بگوید که من به مسلمانان احترام میگذارم کافی نیست، و برای نجات او در آخرت، صدقه دادن و کمک به فقرا کافی نیست، بلکه باید به الله و کتابهایش و رسولانش و روز آخرت ایمان داشته باشد؛ تا این که الله متعال از او بپذیرد!، پس هیچ گناهی بزرگتر از شرک و کفر به الله و رد وحی که الله متعال آن را نازل کرده، و یا رد نبوت آخرین پیامبرش محمد صلی الله علیه وسلم وجود ندارد. یهودیان و مسیحیان که از رسالت محمد رسول الله صلی الله علیه وسلم شنیده اند، و به او ایمان نیاورند و از ورود به دین مبین اسلام سر باز زدند، آنان در آتش دوزخ جاودانه می باشند، چنانکه الله متعال فرمود:

{إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ وَالْمُشْرِكِينَ فِي نَارِ جَهَنَّمَ خَالِدِينَ فِيهَا ۚ أُولَـٰئِكَ هُمْ شَرُّ الْبَرِيَّةِ} {إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ وَالْمُشْرِكِينَ فِي نَارِ جَهَنَّمَ خَالِدِينَ فِيهَا ۚ أُولَـٰئِكَ هُمْ شَرُّ الْبَرِيَّةِ}بیگمان، کسانی از اهل کتاب و مشرکان که کافر شدند، جاودانه در آتش جهنم خواهند ماند. آنان بدترینِ آفریدگان هستند.[98: 6].

از زمانی که آخرین پیام الله متعال برای بشریت نازل شده است، هر فردی که از اسلام می شنود و از آخرین پیامبر محمد صلی الله علیه وسلم می شنود، باید به او ایمان بیاورد، و از شریعت او پیروی کند، و از اوامر و نواهی او اطاعت کند، پس هر کس از این رسالت اخیر بشنود و آن را رد کند، الله متعال هیج چیزی را از او نمی پذیرد، و در آخرت عذاب خواهد شد. از جمله دلایل این فرموده الله متعال است:

﴿وَمَن یَبۡتَغِ غَیۡرَ ٱلۡإِسۡلَـٰمِ دِینࣰا فَلَن یُقۡبَلَ مِنۡهُ وَهُوَ فِی ٱلۡـَٔاخِرَةِ مِنَ ٱلۡخَـٰسِرِینَ﴾ ﴿وَمَن یَبۡتَغِ غَیۡرَ ٱلۡإِسۡلَـٰمِ دِینࣰا فَلَن یُقۡبَلَ مِنۡهُ وَهُوَ فِی ٱلۡـَٔاخِرَةِ مِنَ ٱلۡخَـٰسِرِینَ﴾هر کس دینی غیر از اسلام برگزیند، هرگز از او پذیرفته نخواهد شد و در آخرت از زیانکاران خواهد بود.[3 : 85].

الله متعال فرموده اند:(قُلْ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ تَعَالَوْا إِلَىٰ كَلِمَةٍ سَوَاءٍ بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمْ أَلَّا نَعْبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَلَا نُشْرِكَ بِهِ شَيْئًا وَلَا يَتَّخِذَ بَعْضُنَا بَعْضًا أَرْبَابًا مِّن دُونِ اللَّهِ ۚ فَإِن تَوَلَّوْا فَقُولُوا اشْهَدُوا بِأَنَّا مُسْلِمُونَ) (قُلْ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ تَعَالَوْا إِلَىٰ كَلِمَةٍ سَوَاءٍ بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمْ أَلَّا نَعْبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَلَا نُشْرِكَ بِهِ شَيْئًا وَلَا يَتَّخِذَ بَعْضُنَا بَعْضًا أَرْبَابًا مِّن دُونِ اللَّهِ ۚ فَإِن تَوَلَّوْا فَقُولُوا اشْهَدُوا بِأَنَّا مُسْلِمُونَ)[ای پیامبر،] بگو: «ای اهل کتاب، به سوی سخنی بیایید که میان ما و شما عادلانه است [و انحرافی از حق در آن نیست:] که جز الله را عبادت نکنیم، و چیزی را [در قدرت و تدبیر] با او شریک نسازیم، و برخی از ما برخی دیگر را به جای الله معبود نگیرند». اگر آنان [از این دعوت] روی گرداندند، پس [ای مؤمنان، به آنان] بگویید: «گواه باشید كه ما تسلیم [اوامر الهی] هستیم».(3: 64).

‫برای مسلمان شدن به چه چیز نیاز دارم؟

برای ورود به اسلام باید به این ارکان شش گانه ایمان داشت:

ایمان به الله متعال که او خالق و روزی دهنده و مدبر و مالک هست، هیچ چیز مانند او نیست، همسر و فرزندی ندارد و تنها او شایستۀ پرستش است.

ایمان به فرشتگان و اینکه آنها بندگان الله متعال هستند، و آنها را از نور آفریده است، و از جمله اعمالشان این را قرار داده است که بر پیامبرانش وحی را نازل می کنند.

ایمان به تمام کتابهایی که الله متعال بر پیامبرانش نازل کرده است (مانند تورات و انجیل) و آخرین کتاب ها یعنی قرآن کریم.

ایمان داشتن به همه رسولان مانند نوح و ابراهیم و موسی و عیسی علیهم السلام و آخرین آنان محمد صلی الله علیه وسلم، و این که آنان انسانهایی بودند که توسط وحی پشتیبانی شدند، و الله متعال برای شان نشانه ها و معجزاتی داد که نشان دهندۀ راستگویی آنان بود.

ایمان به روز آخرت، هنگامی که الله متعال اولین و آخرین را دوباره زنده می کند سپس الله متعال بین خلقش داوری می کند، مؤمنان را وارد بهشت و کافران را وارد جهنم می کند.

ایمان به تقدیر و اینکه الله متعال همه چیز را می داند، هر آنچه در گذشته بوده و هر آنچه در آینده خواهد بود، و الله متعال آن را نوشته و اراده کرده و همه چیز را آفریده است.

‫اسلام راه سعادت است

اسلام دین همه پیامبران است و مخصوص عرب ها نیست.

اسلام راه سعادت واقعی در دنیا و سعادت ابدی در آخرت است.

اسلام تنها دینی است که قادر به رفع نیازهای روح و جسم است، و حل کنندۀ همه مشکلات انسانهاست.

الله متعال فرموده اند:

{قَالَ اهْبِطَا مِنْهَا جَمِيعًا بَعْضُكُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ فَإِمَّا يَأْتِيَنَّكُمْ مِنِّي هُدًى فَمَنِ اتَّبَعَ هُدَايَ فَلا يَضِلُّ وَلا يَشْقَى {قَالَ اهْبِطَا مِنْهَا جَمِيعًا بَعْضُكُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ فَإِمَّا يَأْتِيَنَّكُمْ مِنِّي هُدًى فَمَنِ اتَّبَعَ هُدَايَ فَلا يَضِلُّ وَلا يَشْقَىفرمود: «[شما دو تن همراه ابلیس] همگی از بهشت فرود آیید، در حالی که دشمن یکدیگرید. اگر از [جانب] من رهنمودی برایتان رسید، [بدانید] هرکس از هدایتم پیروی کند، نه گمراه میشود و نه [از عذابِ دوزخ] به رنج میافتد.وَمَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنْكًا وَنَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَعْمَى وَمَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنْكًا وَنَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَعْمَىو کسی که از یاد من رویگردان شود، یقیناً زندگی سختی خواهد داشت و روز قیامت او را نابینا برمیانگیزیم.[20: 123 ,124].

‫من از ورود به اسلام چه سودی می برم؟

ورود به اسلام فواید زیادی دارد، از جمله:

- پیروزی و عزت در این دنیا به این معناست که انسان بنده الله متعال باشد، وگرنه بندۀ نفس و شیطان و شهوت ها خواهد بود.

- بزرگترین پیروزی در آخرت نجات از عذاب جهنم، و ورود به بهشت، و جلب رضایت الله متعال، و جاودانه بودن در بهشت است.

کسانی که الله متعال آنها را وارد بهشت میکند، در سعادت ابدی زندگی میکنند بدون این که بمیرند و یا بیماری، درد، غم و پیری برایش برسد، و به هر چه میخواهند میرسند.

در بهشت لذتهایی است که نه چشمی دیده، و نه گوشای شنیده، و نه به فکر هیچ انسانی خطور کرده است.

از جمله دلایل این فرمودۀ الله متعال است:﴿مَنۡ عَمِلَ صَـٰلِحࣰا مِّن ذَكَرٍ أَوۡ أُنثَىٰ وَهُوَ مُؤۡمِنࣱ فَلَنُحۡیِیَنَّهُۥ حَیَوٰةࣰ طَیِّبَةࣰۖ وَلَنَجۡزِیَنَّهُمۡ أَجۡرَهُم بِأَحۡسَنِ مَا كَانُوا۟ یَعۡمَلُونَ﴾ ﴿مَنۡ عَمِلَ صَـٰلِحࣰا مِّن ذَكَرٍ أَوۡ أُنثَىٰ وَهُوَ مُؤۡمِنࣱ فَلَنُحۡیِیَنَّهُۥ حَیَوٰةࣰ طَیِّبَةࣰۖ وَلَنَجۡزِیَنَّهُمۡ أَجۡرَهُم بِأَحۡسَنِ مَا كَانُوا۟ یَعۡمَلُونَ﴾هر کس ـ مرد یا زن ـ که کار نیک کند و مؤمن باشد، قطعاً او را [در دنیا] به زندگانی پاک و پسندیدهای زنده میداریم و [در آخرت نیز] بر اساس نیکوترین [طاعت و] كارى كه مىكردند، به آنان پاداش میدهیم.[16 : 97].

‫اگر اسلام را نپذیرم چه چیزی را از دست خواهم داد؟

انسان بزرگترین علم و دانش را که معرفت و شناخت الله متعال است را از دست می دهد، و ایمان به الله متعال را از دست می دهد که به انسان امنیت و آرامش را در دنیا و سعادت ابدی را در آخرت می دهد.

انسان دسترسی به بزرگترین کتابی را که الله متعال برای مردم نازل کرده است و ایمان به این کتاب بزرگ را از دست خواهد داد.

ایمان به پیامبران بزرگ را از دست می دهد، همان گونه که در روز قیامت در بهشت همنشینی آنان را از دست می دهد، و در آتش جهنم در جمع شیاطین و تبهکاران و ظالمان قرار می گیرد، که بدترین خانه و بدترین همجوار خواهد بود.

الله متعال فرموده اند:

قُلْ إِنَّ الْخَاسِرِينَ الَّذِينَ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ وَأَهْلِيهِمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَلا ذَلِكَ هُوَ الْخُسْرَانُ الْمُبِينُ (15) قُلْ إِنَّ الْخَاسِرِينَ الَّذِينَ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ وَأَهْلِيهِمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَلا ذَلِكَ هُوَ الْخُسْرَانُ الْمُبِينُ (15)شما نیز غیر از الله، هر چه را میخواهید عبادت کنید». بگو: «زیانكاران [واقعى] كسانى هستند كه [به طمع دنیا] خود و خانوادههایشان را در رستاخیز به زیان انداختند. آگاه باشید كه این، همان زیان آشکار است.لَهُمْ مِنْ فَوْقِهِمْ ظُلَلٌ مِنَ النَّارِ وَمِنْ تَحْتِهِمْ ظُلَلٌ ذَلِكَ يُخَوِّفُ اللَّهُ بِهِ عِبَادَهُ يَا عِبَادِ فَاتَّقُونِ } . لَهُمْ مِنْ فَوْقِهِمْ ظُلَلٌ مِنَ النَّارِ وَمِنْ تَحْتِهِمْ ظُلَلٌ ذَلِكَ يُخَوِّفُ اللَّهُ بِهِ عِبَادَهُ يَا عِبَادِ فَاتَّقُونِ } .بر بالای سر و زیر پایشان طبقاتى از آتش است. این است آنچه الله بندگانش را از آن مىترساند. اى بندگان من، از [نافرمانى] من پروا كنید.[39: 15 ,16].

‫تصمیم را به تعویق نیانداز!

دنیا سرای ابدیت نیست...

تمام زیبایی از آن ناپدید، و تمام شهوت ها خاموش می شود ...

روزی می رسد که در برابر هر کاری که انجام داده اید بازخواست خواهید شد، الله متعال می فرماید:{وَوُضِعَ الْكِتَابُ فَتَرَى الْمُجْرِمِينَ مُشْفِقِينَ مِمَّا فِيهِ وَيَقُولُونَ يَا وَيْلَتَنَا مَالِ هَذَا الْكِتَابِ لاَ يُغَادِرُ صَغِيرَةً وَلاَ كَبِيرَةً إِلاَّ أَحْصَاهَا وَوَجَدُوا مَا عَمِلُوا حَاضِرًا وَلاَ يَظْلِمُ رَبُّكَ أَحَدًا} {وَوُضِعَ الْكِتَابُ فَتَرَى الْمُجْرِمِينَ مُشْفِقِينَ مِمَّا فِيهِ وَيَقُولُونَ يَا وَيْلَتَنَا مَالِ هَذَا الْكِتَابِ لاَ يُغَادِرُ صَغِيرَةً وَلاَ كَبِيرَةً إِلاَّ أَحْصَاهَا وَوَجَدُوا مَا عَمِلُوا حَاضِرًا وَلاَ يَظْلِمُ رَبُّكَ أَحَدًا}و نامه[ی اعمال در میان] نهاده میشود؛ آنگاه گناهکاران را میبینی که از آنچه در آن [نامه] است ترسان و نگرانند و میگویند: «ای وای بر ما! این چه نامهای است که هیچ [گفتار و رفتارِ] کوچک و بزرگی را رها نکرده است، مگر اینکه آن را در شمار آورده است؟» و هر چه کردهاند حاضر مییابند و پروردگارت به هیچ کسی ستم نمیکند.[18 : 49].

الله متعال فرموده است انسانی که اسلام نیاورد سرنوشت او تا ابد در آتش جهنم خواهد بود.

پس زیان آسانی نیست بلکه زیان بزرگیست:{وَمَن يَبْتَغِ غَيْرَ الْإِسْلَامِ دِينًا فَلَن يُقْبَلَ مِنْهُ وَهُوَ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِينَ } {وَمَن يَبْتَغِ غَيْرَ الْإِسْلَامِ دِينًا فَلَن يُقْبَلَ مِنْهُ وَهُوَ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِينَ }هر کس دینی غیر از اسلام برگزیند، هرگز از او پذیرفته نخواهد شد و در آخرت از زیانکاران است.[3 : 85].

اسلام دینی است که الله متعال جز آن ادیان دیگر را نمی پذیرد.

الله متعال ما را آفرید و به سوی او باز می گردیم، و این دنیا برای آزمایش ماست.

مطمئن باش: این زندگی به کوتاهی یک رویاست... و هیچکس نمی داند چه زمانی خواهد مرد!

اگر در قیامت از شما بپرسد که چرا از حق پیروی نکردید، چه پاسخی به خالق تان خواهید داد؟ چرا از خاتم الانبیاء پیروی نکردی؟

در روز قیامت چگونه جواب پروردگارت را می دهی، در حالی که تو را از عواقب کفر برحذر داشته تا این که اسلام بیاوری، و برای تو گفته است که سرنوشت کفار هلاکت ابدی در جهنم است؟

الله متعال فرموده است:﴿وَالَّذِينَ كَفَرُوا وَكَذَّبُوا بِآيَاتِنَا أُولَئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ﴾ ﴿وَالَّذِينَ كَفَرُوا وَكَذَّبُوا بِآيَاتِنَا أُولَئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ﴾و[لی] کسانی که کافر شدند و نشانههای [قدرت و یگانگیِ] ما را دروغ پنداشتند، آنان اهل دوزخند و همیشه در آن خواهند بود.[2: 39]. [2: 39].

‫برای کسانی که حق را ترک می کنند و از پدران و اجداد خود تقلید می کنند، هیچ عذری نیست.

الله متعال به ما فرموده است که بسیاری از مردم به دلیل ترس از محیطی که در آن زندگی می کنند از داخل شدن به اسلام خودداری می کنند.

بسیاری از مردم اسلام را رد می کنند زیرا نمی خواهند باورهای خود را که از پدرانشان به ارث برده اند و به آن عادت کرده اند تغییر دهند، و تعصب و تمایل به حمایت از باطل که به ارث برده اند مانع بسیاری از آنها می شود.

همه این افراد هیچ عذری برای این کار ندارند، و بدون حجت و دلیلی در برابر الله متعال خواهند ایستاد.

هیچ عذری برای یک ملحد نیست که بگوید: من ملحد می مانم زیرا در خانواده ای ملحد به دنیا آمده ام! بلکه باید از عقلی که الله متعال به او داده است استفاده کند، و در عظمت آسمانها و زمین بیاندیشد، و با عقل خود که خالقش به او داده است فكر كند، تا دریابد که این جهان آفریدگاری دارد، همچنین هیچ عذری برای پرستش سنگ و بت وجود ندارد که از پدرش تقلید کند، بلکه باید حقیقت را بجوید و از خود بپرسد: چگونه جمادی را می پرستم که از من نمی شنود، ومن را نمی بیند، و هیچ منفعتی برای من نمی رساند؟

به همین ترتیب، مسیحی که به چیزهایی معتقد است که با فطرت و عقل سلیم مغایرت دارد، باید از خود بپرسد: چگونه ممکن است پروردگار پسرش را که مرتکب گناه نشده بود ولی به خاطر گناهان دیگران به قتل برساند؟ این ظلم است! چگونه انسان ها می توانند پسر پروردگار را مصلوب کرده و به قتل برسانند؟ آیا پروردگار نمی تواند گناهان بشریت را ببخشد بدون اینکه اجازه دهد پسرش را به قتل برسانند؟ آیا پروردگار قادر به دفاع از پسرش نیست؟

برای انسان عاقل لازم است تا از حق پیروی نموده و از پدران و اجداد در باطل تقلید نکند.

الله متعال فرموده است:﴿وَإِذَا قِیلَ لَهُمۡ تَعَالَوۡا۟ إِلَىٰ مَاۤ أَنزَلَ ٱللَّهُ وَإِلَى ٱلرَّسُولِ قَالُوا۟ حَسۡبُنَا مَا وَجَدۡنَا عَلَیۡهِ ءَابَاۤءَنَاۤۚ أَوَلَوۡ كَانَ ءَابَاۤؤُهُمۡ لَا یَعۡلَمُونَ شَیۡـࣰٔا وَلَا یَهۡتَدُونَ﴾ ﴿وَإِذَا قِیلَ لَهُمۡ تَعَالَوۡا۟ إِلَىٰ مَاۤ أَنزَلَ ٱللَّهُ وَإِلَى ٱلرَّسُولِ قَالُوا۟ حَسۡبُنَا مَا وَجَدۡنَا عَلَیۡهِ ءَابَاۤءَنَاۤۚ أَوَلَوۡ كَانَ ءَابَاۤؤُهُمۡ لَا یَعۡلَمُونَ شَیۡـࣰٔا وَلَا یَهۡتَدُونَ﴾و هنگامی که به آنان گفته شود: «به سوی آنچه الله نازل کرده است و به سوی پیامبر بیایید» میگویند: «آنچه نیاکانمان را بر آن یافتهایم، برایمان کافی است». آیا اگر نیاکانشان چیزی نمیدانستند و هدایت نیافته بودند [باز هم از آنان پیروی میکنند]؟[5 :104].

‫فردی که می خواهد اسلام بیاورد ولی از آسیب رساندن خویشاوندان خود می ترسد چه باید بکند؟

هر که بخواهد اسلام بیاورد و از محیط اطراف خود بترسد، می تواند اسلام بیاورد و اسلام خود را پنهان کند تا اینکه الله متعال راه بهتری را برای او فراهم کند که در آن مستقل شود و اسلام خود را آشکار کند.

برای شما لازم است که فوراً اسلام را بپذیرید، ولی لازم نیست آن را آشکار کنید و اطرافیان خود را از اسلام آوردن خود آگاه سازید، اگر در این کار برای شما ضرری باشد.

بدان که اگر اسلام بیاوری با میلیون ها مسلمان برادر می شوی، و می توانی با مسجد و یا مرکز اسلامی کشورت تماس بگیری و از آنها مشورت و کمک بخواهی و آنها از این بابت خوشحال خواهند شد.

الله متعال فرموده است:

{وَمَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِب} {وَمَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِب}و هر کس که از الله بترسد، راه نجاتی برای او قرار میدهد، و او را از جایی که گمان ندارد، روزی میدهد.[65 : 2، 3]

‫خوانندۀ عزیز!

آیا رضایت آفریدگارت - که همه نعمت هایش را به تو ارزانی داشت، در حالی که تو در شکم مادرت جنین بودی به تو غذا می داد، و برای تو هوایی را که اکنون تنفس می کنی ارزانی فرمود - مهمتر از رضایت مردم از تو نیست؟

آیا پیروزی دنیوی و اخروی ارزش قربانی کردن تمام لذت های زندگی زودگذر را ندارد؟ بله، سوگند به الله!

اجازه مده گذشتۀ ات توررا از اصلاح مسیر اشتباه و انجام کار درست باز دارد.

سعی کن امروز یک مؤمن واقعی باشی! اجازه نده شیطان تو را از پیروی از حق باز دارد!

الله متعال فرموده است:

{يَا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءَكُمْ بُرْهَانٌ مِنْ رَبِّكُمْ وَأَنزلْنَا إِلَيْكُمْ نُورًا مُبِينًا (174) {يَا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءَكُمْ بُرْهَانٌ مِنْ رَبِّكُمْ وَأَنزلْنَا إِلَيْكُمْ نُورًا مُبِينًا (174)ای مردم، به راستی که برای شما از جانب پروردگارتان دلیلی روشن [= محمد ﷺ] آمد و نوری آشکار [= قرآن] را به سویتان نازل کردیم.فَأَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَاعْتَصَمُوا بِهِ فَسَيُدْخِلُهُمْ فِي رَحْمَةٍ مِنْهُ وَفَضْلٍ وَيَهْدِيهِمْ إِلَيْهِ صِرَاطًا مُسْتَقِيمًا (175) } فَأَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَاعْتَصَمُوا بِهِ فَسَيُدْخِلُهُمْ فِي رَحْمَةٍ مِنْهُ وَفَضْلٍ وَيَهْدِيهِمْ إِلَيْهِ صِرَاطًا مُسْتَقِيمًا (175) }اما کسانی را که به الله ایمان آوردند و به آن [= قرآن] تمسک جستند، به زودی [الله] آنان را در رحمت و فضل خویش وارد خواهد کرد و به راهی راست به سوی خویش هدایت خواهد نمود.[4: 174 ,175].

‫آیا برای گرفتن بزرگترین تصمیم زندگی خود آماده هستی؟

اگر همه اینها که گذشت برای تو منطقی باشد، و در دل خود به این حقیقت اعتراف نمودی، پس باید اولین قدم را برای مسلمان شدن برداری. آیا می خواهی به تو کمک کنم تا بهترین تصمیم زندگی ات را بگیری، و تو را برای مسلمان شدن راهنمایی کنم ؟

نگذار گناهانت تو را از ورود به اسلام باز دارد، الله متعال در قرآن به ما گفته است، هر که اسلام آورد و به آفریدگارش توبه کند گناهانش را می آمرزد، حتی پس از پذیرفتن اسلام طبیعی است که مرتکب برخی از گناهان خواهی شد، چون ما انسان هستیم و فرشتگان معصوم نیستیم، اما آنچه از ما خواسته می شود این است که از الله متعال طلب آمرزش نماییم و به او بازگردیم، و اگر ببیند که در پذیرش حق شتاب کردی و وارد اسلام شدی و آن دو کلمۀ شهادت را به زبان آوردی، آنگاه تو را در ترک گناهان دیگر یاری می دهد، پس هر که بسوی الله متعال برگردد و از حق پیروی کند، الله متعال او را به خیر بیشتری هدایت می کند، پس همین اکنون از ورود به اسلام دریغ نکن.

از جمله دلایل این فرمودۀ الله متعال است:﴿قُل لِّلَّذِینَ كَفَرُوۤا۟ إِن یَنتَهُوا۟ یُغۡفَرۡ لَهُم مَّا قَدۡ سَلَفَ﴾ ﴿قُل لِّلَّذِینَ كَفَرُوۤا۟ إِن یَنتَهُوا۟ یُغۡفَرۡ لَهُم مَّا قَدۡ سَلَفَ﴾[ای پیامبر،] به کسانی که کفر ورزیدند بگو [که] اگر [از شرک و دشمنی] دست بردارند، گذشتههایشان بخشوده میشود.[8 : 38].

‫برای مسلمان شدن چه کار کنم؟

مسلمان شدن امری آسان است و نیازی به تشریفات و امور رسمی و حضور کسی ندارد، فقط باید آن دو کلمۀ شهادت را با فهم معنا و با ایمان به آن ها بیان نمایی، و بگویی: (أشهد أن لا إله إلا الله وأشهد أن محمدًا رسول الله) یعنی شهادت می دهم که معبود بر حق جز الله نیست و این که محمد رسول الله است، اگر ممکن باشد آن را به زبان عربی بگویید بهتر است، ولی اگر برای شما دشوار باشد کافی است آن را به زبان خود تلفظ کنید و به این ترتیب تو مسلمان شدی، سپس باید دین خود را بیاموزی که منبع سعادت تو در دنیا و رستگاری تو در آخرت خواهد بود.

برای اطلاعات بیشتر در مورد اسلام، توصیه می کنم به این وب سایت مراجعه کنید:

لینک ترجمۀ معانی قرآن کریم به زبان...:

برای یادگیری نحوۀ عمل به اسلام، توصیه می کنیم به وب سایت زیر مراجعه کنید:

‫چه کسی مرا آفرید؟ و چرا؟همه چیز به وجود خالق دلالت می کند

‫الله سبحانه وتعالى

‫صفات پروردگار سبحانه و تعالی

‫پروردگاری که مورد پرستش قرار می گیرد باید دارای صفات کمال باشد

‫آیا ممکن است خالق ما را بدون وحی رها کند؟

‫قرآن کریم

‫چرا پیامبران متعدد؟

‫تا كه شخص به همه پیامبران ایمان نیاورد، مؤمن شمرده نمی شود

‫اسلام چیست؟

‫اعتقاد مسلمانان در مورد عیسی علیه السلام چیست؟

‫برای مسلمان شدن به چه چیز نیاز دارم؟

‫اسلام راه سعادت است

‫من از ورود به اسلام چه سودی می برم؟

‫اگر اسلام را نپذیرم چه چیزی را از دست خواهم داد؟

‫تصمیم را به تعویق نیانداز!

‫برای کسانی که حق را ترک می کنند و از پدران و اجداد خود تقلید می کنند، هیچ عذری نیست.

‫فردی که می خواهد اسلام بیاورد ولی از آسیب رساندن خویشاوندان خود می ترسد چه باید بکند؟

‫خوانندۀ عزیز!

‫آیا برای گرفتن بزرگترین تصمیم زندگی خود آماده هستی؟

‫برای مسلمان شدن چه کار کنم؟