×
‫اسلام، دین پروردگار جهانیان

بسم الله الرحمن الرحیم

‫اسلام، دین پروردگار جهانیان

‫پروردگارت کیست؟

این بزرگترین سوال هستی و مهمترین سوالی است که انسان باید پاسخ آن را بداند.

پروردگار ما همانی است که آسمانها و زمین را آفریده و آبی را از آسمان فرو فرستاده که با آن محصولات و درختان را به عنوان غذای ما و غذای حیوانات از زمین بیرون میآورد،اوست که ما و پدران ما را آفریده و همه چیز را او خلق کرده است؛ و اوست که روز و شب را قرار داده و شب را وقت خواب و استراحت و روز را وقت کسب روزی قرار داده است.اوست که خورشید و ماه و ستارگان و دریاها را برای ما مسخر نموده و حیوانات را در تسخیر ما قرار داده تا از آنها تغذیه کنیم و از شیر و پوست آنها بهره ببریم.

‫پروردگار جهانیان چه صفاتی دارد؟

پروردگار همان ذاتی است که انسانها را آفرید و اوست که آنان را به سوی حق و هدایت راهنمایی میکند و اوست که امور همهٔ مخلوقات را تدبیر مینماید و اوست که آفریدگان را روزی میدهد و او مالک هر چیزی است که در زندگی دنیا و آخرت وجود دارد و هر چیزی ملک اوست و هر چه جز اوست، مملوک او.او زندهای است که نه میمیرد و نه میخوابد و اوست قیوم که هر چیزی به امر او پابرجاست و اوست که رحمتش همه چیز را در بر گرفته است و اوست که چیزی در زمین و آسمان از او پنهان نمیماند.هیچ چیز همانند او نیست و او شنوای بیناست؛ و او بالای هفت آسمان است و از خلق خود بینیاز است و خلق همه محتاج اویند؛ او در خلق خود حلول نمییابد و هیچیک از مخلوقاتش در او حلول نمییابند.رب همانی است که این جهان مشهود را با همهٔ نظم و نظام و ساختارهای دقیق و سنجیدهاش آفریده است، چه ساختار بدن انسان باشد یا حیوان یا نظام این هستیِ اطراف ما با خورشید و ستارگان و دیگر عناصرش.

و هر آنچه جز او پرستیده میشوند، برای خودشان هم صاحب هیچ سود و زیانی نیستند، چه رسد که به پرستندگانشان سودی برسانند یا زیانی از آنان دفع کنند.

‫پروردگارمان چه حقی بر ما دارد؟

حق او بر همهٔ مردم این است که تنها او را عبادت کنند و کسی را با او شریک نیاورند؛ پس به جای او یا همراه او، نه انسانی و نه سنگی و نه رودی و نه جمادی و نه ستارهای و نه هیچ چیز دیگری را عبادت نکنند، بلکه عبادت خود را خالصانه برای الله، پروردگار جهانیان قرار دهند.

‫حق مردم بر پروردگارشان چیست؟

حق مردم بر الله آن است که وقتی او را عبادت کردند، به آنها زندگی پاکی عطا کند که در آن امنیت و آرامش و رضایتمندی و خرسندی را بیابند؛ و در آخرت آنان را وارد بهشت کند که در آن نعمت ابدی و جاودانگی است؛ و اگر مرتکب معصیت او شوند و از امر او سرپیچی کنند، زندگیشان سرشار از شقاوت و بدبختی میشود هرچند تصورشان این باشد که در خوشبختی و آسایش به سر میبرند؛ و در آخرت وارد آتشی میشوند که از آن خارج نمیشوند و در آن عذاب ابدی و جاودانگی خواهند داشت.

‫هدف از وجود ما چیست؟ و برای چه آفریده شدهایم؟

پروردگار بزرگوارمان به ما خبر داده که برای هدف شریفی ما را آفریده است؛ برای آنکه تنها او را عبادت کنیم و چیزی را در عبادت او شریک نیاوریم؛ و ما را به آبادانی زمین بر اساس خیر و اصلاح امر کرده است، پس هرکس جز پروردگارو خالقش را عبادت کند، هدفی را که برایش آفریده شده ندانسته و به وظیفهاش در قبال خالقش عمل نکرده است؛ و کسی که در زمین تباهی به بار آورد، وظیفهای را که به آن مکلف شده و بر دوش او نهاده شده، به جا نیاورده است.

‫چگونه پروردگارمان را عبادت کنیم؟

پروردگار جل جلاله ما را نیافریده که بیهوده رها سازد و زندگی ما را عَبَث قرار نداده است، بلکه از میان انسانها پیامبرانی را به سوی آنها فرستاده که کاملترین و پاکترین مردم از نظر اخلاق و درون و پاکدلترین آنها بودند، پس پیامهای خود را بر آنان نازل کرد و هر چیزی که باید مردم دربارهٔ پروردگارشان و برانگیخته شدن مردم در روز قیامت یعنی روز حساب و جزا بدانند، در آنها قرار داد.پیامبران به اقوام خود چگونگی عبادت پروردگارشان را ابلاغ نمودند و روش عبادات و اواقات آنها و اجر و پاداش عبادات در دنیا و آخرت را برای­ آنها تبیین نمودند؛ و آنان را از خوردنیها و نوشیدنی و روابط نامشروعی که پروردگارشان بر آنها حرام نموده است، بر حذر داشتند؛ و آنان را به اخلاق والا راهنما بودند و از اخلاق ناپسند نهیشان کردند.

‫دین پذیرفته شده نزد پروردگار جل جلاله چیست؟

دینی که نزد الله پذیرفته میشود، اسلام است. اسلام همان دینی است که همهٔ پیامبران آن را ابلاغ کردند و الله در روز قیامت دینی جز آن را نخواهد پذیرفت و هر دینی که مردم غیر از اسلام بپذیرند، دینی باطل است که به صاحبش سودی نخواهد رساند، بلکه عامل شقاوت او در دنیا و آخرت خواهد بود.

‫اصول این دین (اسلام) و ارکان آن چیست؟

الله این دین را برای بندگانش آسان ساخته و بزرگترین ارکان این دین آن است که به الله به عنوان پروردگار و معبود ایمان بیاوری و به ملائکه و کتابهای او و پیامبرانش و آخرت و تقدیر ایمان داشته باشی؛ و گواهی دهی که معبود به حقی نیست جز الله و اینکه محمد فرستادهٔ الله است؛ و نماز را برپا داری و اگر مالی داری که زکات بر آن واجب است، زکاتش را بپردازی و رمضان را که یک ماه از سال است روزه بگیری و در صورت توانایی قصد حج خانهٔ کعبه کنی که ابراهیم علیه السلام به امر پروردگارش ساخته است.و از آنچه الله بر تو حرام کرده مانند شرک و قتل و زنا و خوردن مال حرام دوری کنی؛ پس چون به الله ایمان آوردی و این عبادات را انجام دادی و از این حرامها دوری کردی، تو در دنیا مسلمان هستی و خداوند در آخرت نعمت دائمی و جاودانگی ابدی در بهشت را به تو عطا خواهد کرد.

‫آیا اسلام دین یک قوم یا نژاد خاص است؟

اسلام دین خداوند برای همهٔ مردم است و در این دین کسی بر دیگری برتری ندارد مگر بر مبنای تقوا و عمل نیک؛ و مردم در این دین برابر هستند.

‫چگونه مردم به صداقت و راستگویی پیامبران علیهم الصلاة والسلام پی میبرند؟

مردم از چند طریق به راستگویی آنان پی میبرند، از جمله:

حق و هدایتی را که آنان میآورند، عقلها و فطرتهای سالم میپذیرند و عقلها به نیکویی آن گواهی میدهند و جز پیامبران چیزی مانند پیامبران نمیآورند.

آنچه پیامبران آوردهاند شامل صلاح دین و دنیای مردم و ساماندهی امورشان و پیریزی تمدن آنان و حفظ دین و عقل و مال و ناموس آنان است.

پیامبران علیهم السلام برای راهنمایی مردم به خیر و هدایت هیچ پاداشی از آنان نمیخواهند بلکه پاداش خود را از پروردگارشان میخواهند.

آنچه پیامبران آوردهاند حق و یقین است و شک در آن راه نمییابد و دچار تناقض و تزلزل نمیشود و هر پیامبری، پیامبران پیشین را تایید میکند و به همان چیزی که آنان به سویش فرا خواندهاند، دعوت میدهد.

الله متعال پیامبران علیهم السلام را با نشانههای آشکار و معجزات استواری که به دست آنان جاری میکند، مورد تایید خود قرار میدهد تا شواهد صداقت و راستگویی آنان باشند که از سوی الله فرستاده شدهاند؛ و بزرگترین معجزهٔ پیامبران، معجزهٔ پیامبر خاتم محمد صلی الله علیه وسلم یعنی قرآن است.

‫قرآن کریم چیست؟

قرآن کریم کتاب پروردگار جهانیان است و سخن الله است که فرشتهای به نام جبرئیل علیه السلام بر محمد صلی الله علیه وسلم نازل کرده است و هر آنچه خداوند شناخت آن را بر بندگان دربارهٔ الله و ملائکه و کتابها و پیامبرانش و آخرت و تقدیر خیر و شر واجب نموده، در این کتاب آمده است.و عبادتهای واجب و حرامهایی که باید از آنها برحذر بود، در آن آمده است؛ و همچنین اخلاق نیک و بد و هر آنچه به امور دین و دنیا و آخرت مردم مربوط است. قرآن کتابی اعجازانگیز است که الله متعال مردم را به مبارزه طلبیده تا مانند آن را بیاورند؛ کتابی است که تا روز قیامت به همان زبانی که به آن نازل شده محفوظ است و حرفی از آن کم نشده و کلمهای از آن دچار تغییر نشده است.

‫دلیل رستاخیز و حسابرسی روز قیامت چیست؟

آیا زمین مرده را نمیبینی که هیچ نشانهای از زندگی در خود ندارد، اما همین که آب بر آن نازل شود به لرزش درآمده و هر گیاه زیبایی از آن میروید؟ آنکه زمین مرده را زنده میکند، قادر است که مردگان را هم به زندگی بازگرداند.کسی که انسان را از نطفهای از آبی پست آفرید، قادر است که او را در روز قیامت برانگیخته و محاسبه کند و پاداشی مناسب و کافی به او بدهد، اگر عملش خیر باشد، خیر و اگر بد کرده باشد، نتیجهٔ بد بببیند.کسی که آسمانها و زمین و ستارگان را آفرید، قادر است که انسان را دوباره بیافریند، زیرا بازآفرینی انسان آسانتر از آفرینش آسمانها و زمین است.

‫روز قیامت چگونه خواهد بود؟

پروردگار جل جلاله مردمان را از قبرهایشان برمیانگیزد و سپس آنان را در برابر اعمالشان مورد محاسبه قرار میدهد، پس آنکه ایمان آورده و پیامبران را تایید کرده است، وارد بهشت میکند. بهشت پرنعمت و جاودانی که از بس باعظمت است، وصف آن به ذهن کسی خطور نکرده است؛ و هرکه کفر ورزیده را به دوزخ میاندازد که عذابی است جاودانه که در تصور انسان نمیآید. و چون انسان وارد بهشت یا دوزخ شد دیگر هرگز نمیمیرد بلکه تا ابد یا در خوشی و ناز و نعمت است، یا در عذاب.

‫اگر انسان بخواهد وارد اسلام شود باید چه کاری انجام دهد؟ آیا مراسم خاصی هست که باید انجامش دهد یا باید اشخاص معینی به او اجازهٔ این کار را بدهند؟

وقتی انسان متوجه شد که اسلام همان دین حق و دین پروردگار جهانیان است، باید هر چه زودتر وارد اسلام شود؛ زیرا خردمند چون حق برایش آشکار شد، باید به سرعت آن را بپذیرد و این کار را به تاخیر نیندازد.کسی که قصد ورود به اسلام را دارد نیازی به انجام مراسم خاصی ندارد و لازم نیست این کار در حضور کسی باشد، اما اگر در حضور یک مسلمان یا در یک مرکز اسلامی این کار را انجام دهد، کار نیکی کرده و نور علی نور خواهد بود، وگرنه همین کافی است که بگوید: «أشهد أن لا إله إلا الله، وأشهد أن محمدًا رسول الله» درحالیکه معنایش را بداند و به آن ایمان داشته باشد؛ به این صورت او مسلمان شده است و پس از آن بقیهٔ شرایع اسلام را به تدریج بیاموزد تا به آنچه را خداوند بر او واجب نموده، بپردازد.

‫اسلام، دین پروردگار جهانیان

‫پروردگارت کیست؟

‫پروردگار جهانیان چه صفاتی دارد؟

‫پروردگارمان چه حقی بر ما دارد؟

‫حق مردم بر پروردگارشان چیست؟

‫هدف از وجود ما چیست؟ و برای چه آفریده شدهایم؟

‫چگونه پروردگارمان را عبادت کنیم؟

‫دین پذیرفته شده نزد پروردگار جل جلاله چیست؟

‫اصول این دین (اسلام) و ارکان آن چیست؟

‫آیا اسلام دین یک قوم یا نژاد خاص است؟

‫چگونه مردم به صداقت و راستگویی پیامبران علیهم الصلاة والسلام پی میبرند؟

‫قرآن کریم چیست؟

‫دلیل رستاخیز و حسابرسی روز قیامت چیست؟

‫روز قیامت چگونه خواهد بود؟

‫اگر انسان بخواهد وارد اسلام شود باید چه کاری انجام دهد؟ آیا مراسم خاصی هست که باید انجامش دهد یا باید اشخاص معینی به او اجازهٔ این کار را بدهند؟