×
‫اسلام ‫دین فطرت و عقل و خوشبختی

‫اسلام

‫دین فطرت و عقل و خوشبختی

بسم الله الرحمن الرحيم

آیا از خود پرسیده اید:

آسمانها، زمین، و موجودات بزرگ که در آن هست را چه کسی آفریده است؟ و چه کسی این نظام دقیق و شگفت انگیز را در آن ایجاد کرده است؟

چگونه این جهان بزرگ با قوانینی که به آن تنظیم شده در طول سال ها پایدار باقی مانده است؟

آیا این جهان خود را خلق کرده است؟ و یا از هیچ به وجود آمده است؟ یا تصادفی پیدا شده است؟

‫چه کسی تو را آفرید؟

چه کسی این نظام دقیق را در سیستم های بدن تو و بدن موجودات زنده قرار داده است؟

هیچ کس قبول نمی کند که به او گفته شود این خانه بدون اینکه کسی آن را بسازد به وجود آمده است! یا گفته شود که هیچ (عدم) این خانه را آفریده است! پس چگونه برخی مردم کسی را تصدیق می کند که می گوید این جهان بزرگ بدون خالق به وجود آمده است؟ چگونه عاقل می تواند بپذیرد وقتی به او گفته شود که این نظام دقیق جهان به طور تصادفی به وجود آمده است؟

یقیناً پروردگار بزرگ، خالق و تدبیر کنندۀ این جهان و هر چه در آن است می باشد، و او الله متعال است.

و الله سبحان برای ما رسولانی فرستاد و کتاب آسمانی (وحی) را بر آنان نازل کرد که آخرین آنها قرآن کریم است، که الله متعال آن را بر محمد صلی الله علیه وسلم آخرین فرستادگان الله نازل نموده است، و از طریق کتاب ها و پیامبران خود:

⦁ ذات خود و صفات و حق خود را برای ما معرفی نمود، و حق ما را بر وی بیان نموده است.

⦁ ما را راهنمایی کرد که او پروردگاریست که موجودات را آفرید، و او زنده است و نمی میرد، و همۀ موجودات در چنگ اوست و او بر آنها غالب و تصرف کننده است.

برای ما خبر داده است که یکی از صفات او علم است، زیرا او به هر چیزی علم و آگاهی دارد، و او شنوا و بیناست و هیچ چیز در زمین و آسمان بر او پوشیده نیست.

پروردگار سبحانه و تعالی ذات زندۀ پاینده است كه حيات هر مخلوق به تنهايى از او حاصل مى شود، و او سبحانه و تعالی ذات پاینده است كه حيات هر موجودى به وسيله او برپا مى شود، الله متعال فرمود:﴿اللَّهُ لا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ لا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلا نَوْمٌ لَهُ مَا فِي السَّمَوَاتِ وَمَا فِي الأَرْضِ مَنْ ذَا الَّذِي يَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلَّا بِإِذْنِهِ يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَلا يُحِيطُونَ بِشَيْءٍ مِنْ عِلْمِهِ إِلَّا بِمَا شَاءَ وَسِعَ كُرْسِيُّهُ السَّمَوَاتِ وَالأَرْضَ وَلا يَئُودُهُ حِفْظُهُمَا وَهُوَ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ﴾ ﴿اللَّهُ لا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ لا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلا نَوْمٌ لَهُ مَا فِي السَّمَوَاتِ وَمَا فِي الأَرْضِ مَنْ ذَا الَّذِي يَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلَّا بِإِذْنِهِ يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَلا يُحِيطُونَ بِشَيْءٍ مِنْ عِلْمِهِ إِلَّا بِمَا شَاءَ وَسِعَ كُرْسِيُّهُ السَّمَوَاتِ وَالأَرْضَ وَلا يَئُودُهُ حِفْظُهُمَا وَهُوَ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ﴾الله [معبودِ راستین است؛] هیچ معبودی [بهحق] جز او نیست؛ زندۀ پاینده [و قائم به ذات] است؛ نه خوابی سبک او را فرا میگیرد و نه خوابی سنگین؛ [و لحظهای از تدبیر جهان هستی، غافل نمیماند]؛ آنچه در آسمانها و زمین است، از آنِ اوست. کیست که نزد او جز به فرمانش شفاعت کند؟ گذشته و آیندۀ آنان [= بندگان] را میداند و [آنان] به چیزی از علم او احاطه [و آگاهی] نمییابند، مگر آنچه خود [الله] بخواهد. کرسیِ او آسمانها و زمین را در بر گرفته است و نگهداشتنِ آنها بر او [سنگین و] دشوار نیست و او بلندمرتبه [و] بزرگ است.[سورة البقرة:255].

⦁و برای ما خبر داده است که او پروردگاری دارای صفات کمال است، و برای ما عقل و حواس ارزانی فرموده است که شگفتیهای خلقت و قدرت او را درک میکند، و ما را بسوی عظمت و قدرت و کمال صفت های او سوق می دهد، و فطرتی را در ما غرس نمود که بیانگر کمال اوست و این که نمی توان وی را به نقص متصف کرد.

⦁و برای ما آموختاند که پروردگار بالای آسمانهایش است و در جهان داخل نشده و نه جهان در او حلول کرده است.

⦁و به ما خبر داد که باید تسلیم او سبحانه و تعالی شویم، چون او آفرینندۀ ما و آفرینندۀ جهان هستی و تدبیر کنندۀ آن است.

آفریدگار دارای صفات عظمت است و هرگز نمی توان به نیاز و کمبود متصف گردد، پروردگار فراموش نمی کند، نمی خوابد، غذا نمی خورد، و ممکن نیست زن و فرزندی داشته باشد؛ تمام متونی که حاوی مطالبی باشد که با عظمت خالق منافات داشته باشد، جزء وحی صحیحی نیست که رسول الله صلی الله علیه وسلم آن را آورده است.

الله متعال در قرآن کریم فرموده است:﴿قُلۡ هُوَ ٱللَّهُ أَحَدٌ * ﴿قُلۡ هُوَ ٱللَّهُ أَحَدٌ *[ای پیامبر] بگو: «او الله یکتا و یگانه است.ٱللَّهُ ٱلصَّمَدُ * ٱللَّهُ ٱلصَّمَدُ *الله بینیاز است [و همه نیازمند او هستند].لَمۡ یَلِدۡ وَلَمۡ یُولَدۡ * لَمۡ یَلِدۡ وَلَمۡ یُولَدۡ *نه [فرزندی] زاده و نه [از کسی] زاده شده است.وَلَمۡ یَكُن لَّهُۥ كُفُوًا أَحَدُۢ﴾ وَلَمۡ یَكُن لَّهُۥ كُفُوًا أَحَدُۢ﴾و هیچ کس همانند و همتای او نبوده و نیست».[الإخلاص: ١-٤].

اگر به پروردگار آفریننده ایمان داری... آیا تا به حال به این فکر کرده ای که هدف از خلقت تو چه بوده است؟ و الله متعال از ما چه می خواهد، و هدف وجود ما چیست؟

‫آیا ممکن است الله متعال ما را بیافریند، سپس ما را اهمال کند؟ آیا ممکن است الله متعال همۀ این موجودات را بدون هدف و مرام آفریده باشد؟

حقیقت اینست که پروردگار و آفریدگار بزرگ، «الله» به ما در مورد هدف آفرینش ما خبر داده است، که همانا تنها عبادت کردن اوست، و از ما چه می خواهد! و برای ما گفته است که تنها وی شایستۀ پرستش است، و از طریق رسولانش (علیهم السلام) برای ما توضیح داده است که چگونه او را پرستش کنیم؟ و چگونه با عمل به اوامر و ترک نواهی او به او تقرب حاصل کنیم؟ و چگونه رضایت او را بدست آوریم؟ و چگونه از عذابش برحذر باشیم، و از سرنوشت ما پس از مرگ خبر داده است.

و برای ما خبر داده است که زندگی دنیوی آزمایش محض است، و زندگی واقعی و کامل پس از مرگ در آخرت خواهد بود.

و برای ما خبر داده است، هر که الله متعال را آن گونه که به آن امر کرده عبادت نماید و از آنچه که نهی کرده امتناع ورزد؛ برای او در این دنیا زندگی نیکو، و در آخرت سعادت ابدی خواهد بود، و هر که نافرمانی الله متعال را انجام دهد و به او کفر ورزد، برای او در دنیا بدبختی، و در آخرت عذاب ابدی خواهد بود.

‫و این که می دانیم این زندگی را نمی توان طی کرد بدون این که هر یک از ما پاداش کاری را که انجام داده است دریافت کند، چه خوب باشد و چه بد؛ پس برای ستمگران کیفر و برای نیکوکاران پاداشی نخواهد بود؟

پروردگار مان برای ما خبر داده است که جلب رضایت او، و نجات از عذاب او حاصل نمی شود مگر با داخل شدن به دین اسلام، که همانا تسلیم شدن در برابر الله، و تنها پرستش او بدون شریک ساختن چیزی یا کسی، و گردن نهادن در اطاعت از او، و پذیرفتن شرع او با کمال رضایت و قبولی می باشد، و نیز به ما گفته است که از مردم هیچ دینی را جز اسلام نمی پذیرد، الله متعال فرموده است:(وَمَن يَبۡتَغِ غَيۡرَ ٱلۡإِسۡلَٰمِ دِينا فَلَن يُقۡبَلَ مِنۡهُ وَهُوَ فِي ٱلۡأٓخِرَةِ مِنَ ٱلۡخَٰسِرِينَ) (وَمَن يَبۡتَغِ غَيۡرَ ٱلۡإِسۡلَٰمِ دِينا فَلَن يُقۡبَلَ مِنۡهُ وَهُوَ فِي ٱلۡأٓخِرَةِ مِنَ ٱلۡخَٰسِرِينَ)هر کس دینی غیر از اسلام برگزیند، هرگز از او پذیرفته نخواهد شد و در آخرت از زیانکاران است.[آل عمران:85].

هر که به آنچه امروز بیشتر مردم آن را می پرستند بنگرد؛ یکی انسان را می پرستید، دیگری بت را می پرستد و دیگری ستاره را می پرستد، و به همین ترتیب... برای انسان عاقل زیبنده نیست جز این که پروردگار جهانیان را که دارای صفات کامل است، بپرستد، پس چگونه می تواند مخلوقی مانند خود، و یا مخلوق پایین تر از خود را بپرستید! پس معبود نمی توان انسان، بت، درخت و یا حیوان باشد!

همه ادیانی که امروزه مردم توسط آن عبادت می کنند - به جز اسلام - مورد قبول الله متعال قرار نمی گیرد، زیرا ادیانی هستند که توسط بشر ساخته شده اند، و یا ادیانی بودند که الهی بوده و سپس بشر در آنها دستکاری کرده است، اما اسلام دین پروردگار جهانیان است که هیچ تغییر و تبدیل نمی شود، و کتاب این دین قرآن کریم است، و همانگونه که الله متعال آن را نازل کرده محفوظ است، و تا امروز به زبانی که بر خاتم پیامبران نازل شده بود در دست مسلمانان قرار دارد.

یکی از اصول اسلام اینست که تو به تمام پیامبرانی که الله متعال فرستاده است ایمان بیاوری، و همه آنان انسانهایی بودند که الله متعال با نشانه ها و معجزه ها آنان را مورد تایید قرار داد، و آنان را فرستاد برای دعوت بر اینکه تنها وی بدون شریک عبادت شود،و آخرین پیامبران، محمد صلی الله علیه وسلم است، الله متعال او را با آخرین شریعت الهی فرستاد که شریعت های پیامبران قبل از خود را نسخ کند، و با نشانه های بزرگی او را تایید کرد، که بزرگ ترین آنها عبارت است از: قرآن كريم؛ كلام پروردگار جهانیان، بزرگترين كتابی که بشريت شناخته است، معجزه گر در محتوا و لفظ، در نظم و احكام آن، و در آن هدایت بسوی حق كه موجب سعادت دنیا و آخرت می گردد گنجانیده شده، و به زبان عربی نازل گردیده است.

شواهد عقلی و علمی فراوانی وجود دارد که بیتردید ثابت میکند که این قرآن کلام پروردگار سبحانه و تعالی است و ممکن نیست که ساختۀ بشر باشد.

و از مبانی اسلام، ایمان به فرشتگان، و ایمان به روز قیامت است، این که الله متعال در روز قیامت مردم را از قبرهای شان برمیخیزاند تا آنان را در قبال اعمالشان محاسبه کند، پس هر که کارهای نیک انجام دهد و مومن باشد، برای او در بهشت نعمت های ابدی هست، و هر که کفر ورزد و کارهای بد انجام دهد، برای او در جهنم عذاب بزرگی خواهد بود، و از اصول اسلام اینست که به آنچه که الله متعال برایت از خیر و یا شر مقدر نموده است ایمان بیاوری.

دین مبین اسلام رویکرد جامع برای زندگی، منطبق با فطرت و عقل است، و نفس های مستقیم و راست آن را می پذیرد، و آن را آفریدگار بزرگ برای مخلوق خود وضع نموده، و آن دین خیر و خوشبختی برای همۀ مردم در دنیا و آخرت است، و هیچ نژادی را از نژاد دیگر ، و هیچ رنگی را بر دیگری متمایز نمی داند، و مردم در آن باهم برابرند، و هیچ کس در اسلام از دیگری متمایز نمی شود مگر به قدر عمل نیکش.

الله متعال فرموده است:(مَنۡ عَمِلَ صَٰلِحا مِّن ذَكَرٍ أَوۡ أُنثَىٰ وَهُوَ مُؤۡمِن فَلَنُحۡيِيَنَّهُۥ حَيَوٰة طَيِّبَة وَلَنَجۡزِيَنَّهُمۡ أَجۡرَهُم بِأَحۡسَنِ مَا كَانُواْ يَعۡمَلُونَ) (مَنۡ عَمِلَ صَٰلِحا مِّن ذَكَرٍ أَوۡ أُنثَىٰ وَهُوَ مُؤۡمِن فَلَنُحۡيِيَنَّهُۥ حَيَوٰة طَيِّبَة وَلَنَجۡزِيَنَّهُمۡ أَجۡرَهُم بِأَحۡسَنِ مَا كَانُواْ يَعۡمَلُونَ)هر کس ـ مرد یا زن ـ که کار نیک کند و مؤمن باشد، قطعاً او را [در دنیا] به زندگانی پاک و پسندیدهای زنده میداریم و [در آخرت نیز] بر اساس نیکوترین [طاعت و] كارى كه مىكردند، به آنان پاداش میدهیم.[النحل:97]

از جمله آنچه که الله متعال در قرآن کریم بر آن تأکید می کند اینست، که ایمان به الله متعال به عنوان پروردگار معبود، به اسلام به عنوان دین، و به محمد صلی الله علیه وسلم به عنوان فرستاده، و داخل شدن به اسلام امری ضروری است که انسان در آن اختیاری ندارد؛ و در روز قیامت حساب و پاداشی است؛ هر که مؤمن صادق باشد برای او پیروزی و موفقیت بزرگی خواهد بود، و هر که کافر باشد زیان آشکاری دامنگیرش خواهد شد.

الله متعال فرموده اند:(... وَمَن يُطِعِ ٱللَّهَ وَرَسُولَهُۥ يُدۡخِلۡهُ جَنَّٰت تَجۡرِي مِن تَحۡتِهَا ٱلۡأَنۡهَٰرُ خَٰلِدِينَ فِيهَاۚ وَذَٰلِكَ ٱلۡفَوۡزُ ٱلۡعَظِيمُ، (... وَمَن يُطِعِ ٱللَّهَ وَرَسُولَهُۥ يُدۡخِلۡهُ جَنَّٰت تَجۡرِي مِن تَحۡتِهَا ٱلۡأَنۡهَٰرُ خَٰلِدِينَ فِيهَاۚ وَذَٰلِكَ ٱلۡفَوۡزُ ٱلۡعَظِيمُ،(... و هر کس از الله و پیامبرش اطاعت کند، وی را به باغهایی درمیآورد که از زیر [درختان] آن جویبارها جاری است؛ در آن جاودانهاند و این همان کامیابی بزرگ است).وَمَن يَعۡصِ ٱللَّهَ وَرَسُولَهُۥ وَيَتَعَدَّ حُدُودَهُۥ يُدۡخِلۡهُ نَارًا خَٰلِدا فِيهَا وَلَهُۥ عَذَاب مُّهِين) وَمَن يَعۡصِ ٱللَّهَ وَرَسُولَهُۥ وَيَتَعَدَّ حُدُودَهُۥ يُدۡخِلۡهُ نَارًا خَٰلِدا فِيهَا وَلَهُۥ عَذَاب مُّهِين)و هر کس از الله و پیامبرش نافرمانی نماید و از حدود او تجاوز کند، وی را در آتشی وارد میکند که جاودانه در آن خواهد ماند و برایش عذابی خفتبار [در پیش] است.[النساء:14-13].

هر که می خواهد وارد اسلام شود باید بگوید: (أشهد أن لا إله إلا الله وأشهد أن محمدًا رسول الله).(گواهی می دهم بر اینکه معبودی بر حق جز الله نیست و گواهی می دهم که محمد رسول الله است)، با دانستن معنای آن و ایمان داشتن به آن، و بدین ترتیب مسلمان پنداشته می شود؛ سپس کم کم بقیه احکام اسلام را یاد می گیرد؛ تا آنچه را که الله متعال به آن امر کرده است انجام دهد.

‫اسلام

‫دین فطرت و عقل و خوشبختی

‫چه کسی تو را آفرید؟

‫آیا ممکن است الله متعال ما را بیافریند، سپس ما را اهمال کند؟ آیا ممکن است الله متعال همۀ این موجودات را بدون هدف و مرام آفریده باشد؟

‫و این که می دانیم این زندگی را نمی توان طی کرد بدون این که هر یک از ما پاداش کاری را که انجام داده است دریافت کند، چه خوب باشد و چه بد؛ پس برای ستمگران کیفر و برای نیکوکاران پاداشی نخواهد بود؟